Tänk att det redan har gått 7 år. Tiden går snabbt när man har roligt. Det innebär också att för 7 år sedan arrangerade jag mitt allra första Social Media Club Skåne event. På Rådhuskällaren i Malmö. Om jag minns rätt var det bland andra jag, min gode vän och kollega Thomas Mårtensson, Lars Krantz, Rickard Hansson (Grundare av Mindroute och Incentive) samt Måns Adler (grundare av Bambuser) som var på denna allra första Social Media Club Skåne lunch. Mycket har hänt sedan dess, men förvånansvärt nog så är det alltid nästan samma frågeställningar man möts av på alla de event jag arrangerat än så länge: ”Vad innebär det, och hur påverkar det mig?”.
Det har för mig varit ett privilegium och en ära att får arrangera och agera moderator/facilitator på alla Social Media Club Skåne event som arrangerats hitintills, och om jag har räknat rätt med minst 1 evenemang per månad, så är det närmare 35 st evenemang om sociala medier som jag arrangerat bara i Malmö. Sedan har det även arrangerats en del i Helsingborg, bland annat på Papi’s, men senare på SHIP och slutligen på Mindpark. Så säkert uppemot en 50 st har det blivit genom åren.
Vi har även bytt lokaler en del i Malmö, från att börja på Rådhuskällaren, för att sedan hålla till på MINC, men nu för tiden så samarbetar jag med FooCafé som håller till på Media Evolution City. Och jag oerhört tacksam över samarbetet med FooCafé, som tar hand om allt det praktiska. Oerhört värdefullt för mig som gör detta helt ideellt och därför är i stort behov att all hjälp jag kan få. Och givetvis ett oändligt stort tack till alla er som ställt upp med er tid och kunskap utan ersättning för att dela med er på mina event. Tack till bland andra Måns Adler, Rickard Hansson, Joakim Jardenberg, Andreas Ahréns, Hans Nelson, Andreas Krohn, Niels Paarup Petersen, Marcus Norrving, Kristin Heinonen, Tomas Wennström, Claes Magnusson, Liselott Lading och många många fler. Det hade inte gått utan er.
Vad driver mig att arrangera ett sociala medier event varje månad?
Varför gör jag detta om jag inte får betalt? Vad är det som faktiskt har fått mig att under dessa 7 år arrangera event efter event utan att få så mycket som en krona för besväret? Det absolut enklast svaret: kunskap! Jag har lärt mig ofantligt mycket under alla dessa år, inte bara av gästföreläsarna som är experter på det de pratar om, men av alla de diskussioner som uppstått i samband med eventen, och all den research som jag fått göra då jag själv ansvarat för själva föreläsningen. Exempel på ämnen som vi pratat om som jag då har lärt mig om är bland annat: ”Watch the watcher” (om bl.a. Bambusers roll under Arabiska våren), QR-koder och positioneringstjänster, Facebook som marknadsföringskanal, Sociala medier i offentlig sektor, Facebook som intern kommunikationskanal, ”The many are smarter then the few” (om sociala intranät), API’er i sociala medier, Innovation, nyfikenhet och jävlar anamma – Sweden Social Web Camp, 5000 likes för $5 (om att köpa ’likes’ på bl.a. Facebook), krishantering i sociala medier, socialt entreprenörskap, trendspaning, Vem är du på nätet (om identitet och näthat), söka bevaka och analysera i sociala medier, sociala medier via appar, social games, sociala platser, använda Twitter strategiskt, ”En internetchefs vardag”, valet i social medier och mycket mycket mer. Från strategiska frågor och trendspaningar till handfasta och operativa frågor som hur man sätter upp olika konton.
Och nu går vi in i nästa 7 år med nytt namn men samma koncept.
När jag startade för 7 år sedan så tog jag namnet ”Social Media Club Skåne”, av den enkla anledningen att jag sett liknande event i Stockholm som Annika Lidne arrangerade under namnet Social Media Club Stockholm. ”Det verkar vara ett bra koncept” tänkte jag och applicerade det här nere.

Jag visste inte då, att Social Media Club var och är en internationell non-profit organisation grundad i San Fransisco 2006. De första åren drev jag Social Media Club Skåne som en helt fristående organisation utan några förbindelser med den internationella organisationen, men efter en del påtryckningar från flera håll så valde jag att 2012 låta Social Media Club Skåne bli en officiell del av Social Media Club, då en av 8 st officiella ”Local Chapters” i Sverige, tillsammans med bland annat SMC Göteborg som startade året efter mig.

Min förhoppning var att vi skulle få ta del av fördelarna med att tillhöra en internationell organisation. Det blev inte riktigt så. Fördelarna har uteblivit, snarare har det blivit nackdelar. För det första så är det en kostnad då jag som ”Chapter Leader” måste lösa ett medlemskap i Social Media Club. Och det kostar. Ja, jag får tillgång till kontakter inom organisationen, men det hjälper inte mig tillräckligt. Samtidigt har det varit en del problem inom organisationen bland annat med webbplatsen och de tjänster som varit kopplade till den och det har även börjat diskuterats i huruvida event inom Social Media Club ska fortsätta vara gratis eller om de ska kosta. Så från och med nu, så är vi återigen en fristående organisation och för att ytterligare förtydliga det så har jag valt att byta namn, från Social Media Club Skåne till Social Media Com Skåne.

Com kan betyda ett flertal saker, vilket gör att innebörden kan bli Social Media Communication, Social Media Competence, Social Media Compass med flera. Egentligen allt det som jag från början ville att Social Media Club Skåne skulle handla om. Och nu gör det faktiskt det. Och det fina är ju att jag kan behålla min gamla hashtag #smcskane och min domän smcskane.se vilket är en stor lättnad.
Men de stora frågan är: ses vi igen om ytterligare 7 år?
Lämna ett svar