Trendspaning om X

Publicerad

av


Den 12 september hade vi nöjet att ha med Niclas Deeped Strandh som pratade om trender inom sociala medier, framför allt X (fd Twitter).

Ingen har väl missat att Elon Musk, som ny ägare av X har gjort en hel del förändringar och att de hela tiden kommer nya. Den största förändringen är namnbytet till X – en del av Elon Musk’s stora plan att skapa ”the everything app”. En app för allting.

Bland annat innebär det införande av fler affärsmodeller, så förutom social networking och annonsering som varit den största inkomstkällan för X så har han tillfört olika varianter av prenumerationsmodeller. Det som tidigare var verifierade konton. Vad som kan komma att tillföras är då ytterligare affärsmodeller som t.ex betalningstjänster, dvs att använda X istället för betalkort eller dedikerade betaltjänster som Swish, med flera.

Samtidigt så kommer konkurrenterna. Bland annat Meta’s variant som de kallar för Threads (ännu inte tillgänglig i Sverige) och Bluesky som dock fortfarande kräver invites. Kommer detta att påverka Musk’s planer för X?

Detta och mycket mer pratades det om, och om du missade du själva eventet så kan du såklart se det i sin helhet här.

Håller du inte med i Niclas spaning och analys eller har du andra insikter du vill dela med dig? Hör gärna av dig eller kommentera här.


Publicerad i

,

Märkt med

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.